Тема. «РМ. Комунікація в
професійній сфері. Особистість і комунікативна діяльність. Комунікабельність як
риса характеру людини. Етика професійного спілкування».
Мета уроку:
навчальна мета: актуалізувати й систематизувати знання
учнів про комунікацію; з'ясувати роль комунікації в професійній сфері;
розвиваюча мета: розвивати
вміння спілкуватися з дотриманням вимог культури мовлення;
збагачувати словниковий запас учнів професійною лексикою;
виховна мета: виховувати в учнів комунікабельність як у повсякденному
житті, так і в майбутній професійній діяльності, потребу засвоєння
знань етики професійного спілкування.
Тип уроку: урок формування
мовленнєвої компетенції.
Обладнання: картки-завдання, презентація,
проектор.
Методична мета: професійна спрямованість уроків української мови.
Міжпредметні зв’язки: психологія, етика, спецпредмети.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Ознайомлення учнів з
темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчання.
ІІІ. Актуалізація опорних
знань.
Метод «Мікрофон»
1. Що таке комунікація як спілкування? (це специфічна форма
взаємодії людей за допомогою мови й інших сигналів, знаків).
2. Які види комунікації ви
знаєте? (вербальна і невербальна. Вербальна
комунікація - це спілкування за допомогою слів. Невербальна комунікація стосується міміки, жестів, пози, стилю
одягу тощо).
3. Продовжити речення - Ділове спілкування – це…(вид комунікації, метою якого є організація
й оптимізація виробничої, наукової, комерційної
чи іншої діяльності, де на першому місці стоять інтереси справи, а не
конкретних співрозмовників)
4. Назвіть форми усного й писемного видів ділового спілкування як
складової професійної діяльності (усна
форма: бесіда, розмова, виступ, доповідь, звіт, лекція; писемне спілкування: укладання ділових
паперів, написання наукових статей і повідомлень, створення певних інструкцій
тощо).
ІV.
Пояснення нового матеріалу.
У сучасному житті по-новому розглядаються питання
функціонування мови, оскільки мова обслуговує не тільки сферу духовної
культури, а й пов'язана з виробництвом, з його галузями і процесами. У цьому
зв'язку ми говоримо про мову професії.
«Обговорення проблеми в
загальному колі».
Що означає знати мову професії?
(вільно володіти лексикою свого фаху, нею послугуватися)
(запис у зошиті)
Знання мови професії підвищує ефективність праці,
допомагає краще орієнтуватися в ситуації на виробництві та в безпосередніх
ділових контактах.
Комунікація в професійній сфері – це таке спілкування,
що відбувається в межах взаємодії його
учасників і має на меті передати
відповідні знання з фаху та професійний досвід (запис у зошиті)
Щоб бути успішним у сучасному світі, необхідно постійно
удосконалювати знання з мови, розвивати комунікативні вміння й навички у сфері
професійної діяльності, бути комунікабельним.
«Робота у парах»
Що означає бути
комунікабельною людиною?
Комунікабельність - здатність людини до спілкування, яка дає
змогу пристосовуватися до стрімких змін у житті, знаходити спільну мову з
різними людьми як у побутовому, так і в професійному спілкуванні (запис у зошиті).
Професіоналізм у роботі завжди підносив людину на
небувалу висоту на рівні суспільства, в якому вона живе. Людина працює не лише
заради задоволення своїх матеріальних потреб. Робота, виконувана з любов'ю, дає
людині радість, допомагає утвердити себе, знайти місце в житті. Справді, можна
щиро позаздрити людині, яка знайшла себе
в улюбленій праці, обрала професію на все життя. Сподіваюсь, що саме
такими фахівцями станете в подальшому житті ви, шановні учні. Але досягти
найвищих показників у роботі, належного ставлення до своєї праці можна лише за
умов наполегливого, послідовного оволодіння принципами професійного спілкування.
Професійна етика – це специфічні моральні
вимоги, пов'язані з виконанням певної професійної діяльності (запис у зошиті).
- Якими якостями характеру повинні володіти
люди вашої професії?
V. Виконання практичних вправ на закріплення
вивченого матеріалу.
Ось ми з'ясували основні поняття, які необхідні вам у
подальшій професійній діяльності. А наскільки ви зрозуміли тему уроку, стане
зрозумілим, коли ви будете виконувати практичні вправи.
Допоможе
вам у цьому «Етичний кодекс професійного
спілкування»
1.
Постійно вдосконалюйте своє вміння спілкуватися.
2.
Умійте вислухати співрозмовника, зрозуміти його
думку.
3.
Не сперечайтесь, а якщо суперечка вже виникла, не
намагайтеся взяти гору над співрозмовником.
4.
Ніколи не втрачайте витримки.
5.
Говоріть упевнено, виразно, доволі голосно,
спокійно і тільки стосовно справи.
6.
Обов'язково вибачайтеся, якщо припустилися
помилки.
7.
Будьте вдячні людям за їхню повагу до вас.
8.
Посміхайтеся! Усмішка – окраса спілкування.
Ділова гра «Я –
підприємець»
На цьому етапі уроку
учні діляться на три підгрупи. Кожна підгрупа обирає собі лідера, який, поспілкувавшись із членами
групи, приймає рішення про створення підприємства, організації, фірми. Далі
«директор» розподіляє «посади» між членами групи.
Викладач пропонує виконати наступні завдання і оцінює
рольову гру учнів.
І завдання. Придумайте назву
утвореної структури і прорекламуйте її діяльність, використовуючи професійну
лексику.
Зразок.
Дитяче кафе «Сніжинка»
Морозиво – улюблений десерт дітей і дорослих.
Дитяче кафе «Сніжинка» чудово підходить
для сімейного відпочинку. Всією сімʹєю ви можете завітати до нашого закладу і
поласувати смачним морозивом, солодкими напоями, кавою, тістечками,
різноманітними цукерками. До сервісу кафе входять такі послуги:
-
перегляд мультфільмів;
-
свіжі газети та журнали;
-
цікаві ігри.
Якщо ви
хочете чудово і незабутньо організувати свято для своєї дитини, персонал кафе
запропонує вам розважальну програму та святкове меню.
Якщо ж
хочете почастувати гостей а бо влаштувати романтичну вечерю, вам не обійтися
без торта –морозива химерної форми, виготовленого з різних сортів морозива. Це
надзвичайно смачно і вишукано!
Завітайте до нас, і ви оригінально проведете своє
дозвілля!
ІІ завдання. Представте членів свого
колективу, дотримуючись норм етикету.
Зразок.
Дозвольте представити вам працівників кафе «Сніжинка»:
Директором нашого закладу
є ____________________________________
Шеф-кухар:
Кухар:
Менеджер:
Бармен:
Офіціанти:
Організатор святкових
програм:
ІІІ завдання. Запросіть телефоном вашого постійного
відвідувача на вечірку, яку ви організовуєте у власному ресторані.
Зразок.
Запрошення по телефону
Доброго дня, Олександре Васильовичу! Мене звати Сергій. Я
менеджер ресторану «Екзотика». Я телефоную Вам, щоб подякувати за останній
візит і повідомити Вам про те, що Ви запрошені на вечірку, яку організовує наш
ресторан у четвер після робочого дня. На Ваше імʹя буде зарезервований столик
на чотири особи для Вас І Ваших друзів. У цей день ми пропонуємо спеціальне
меню і напої, які Ви можете придбати за півціни. Для компанії більше чотирьох
осіб – подарунок у вигляді вишуканої страви від шеф-кухаря. Також у цей вечір
ми організовуємо виступ артистів і шоуменів. Ви зможете прийти у четвер?
Чудово! Тоді я вношу ваше імʹя у списки запрошених. З нетерпінням чекаємо Вас і
Ваших друзів.
ІV.Розігрування
діалогів відповідно до запропонованих ситуацій.
Ситуація 1. Ви хочете влаштуватися на
роботу, прийшли на прийом до директора підприємства. Вас запросили до кабінету.
Зайдіть, привітайтеся, відрекомендуйтеся, підтримайте розмову.
Ситуація 2. Розмова двох керівників
підприємств щодо налагодження співпраці.
Ситуація 3. Звернення учня
професійно-технічного навчального закладу до керівника з проханням надати йому
можливість пройти виробничу практику на даному підприємстві.
V. Підсумок уроку.
Щойно ви, шановні учні, побували у майбутньому самостійному житті, і, мабуть, зробили певні
висновки: для ведення ділових відносин
треба досконало знати рідну мову і вміло користуватися нею в будь-якій
ситуації. Тому бажаю вам поглиблювати свої знання з української мови, адже це
запорука майбутнього успіху людини.
VІ. Домашнє завдання.
1.Скласти діалог на тему «Мій вибір професії»
виражає
|
вказує на
|
має структуру
|
характеризується зв¢язком
|
виражає
|
вказує на
|
має структуру
|
характеризується зв¢язком
|
складне найменування (непоширену назву)
|
предмет і його ознаку; дію і об¢єкт, на який спрямована дія; дію і її ознаку
|
головне і залежне слово
|
узгодження,
керування,
прилягання
|
Речення
виражає
|
вказує на
|
має структуру
|
характеризується зв¢язком
|
повідомлення,
запитання,
спонукання
|
оцінку
мовцем повідомлюваного
|
граматичну основу – підмет і присудок або лише
один головний член речення
|
інтонаційною і смисловою завершеністю;
підрядним, сурядним та іншими зв¢язками
|
Концентроване консоме, спосіб приготування, листя петрушки, нарізання
овочів, лавровий лист, аромат страви, подати страву, подвійна порція, ріпчаста
цибуля, шкірочка лимона, приготування страви, мариновані маслини, страва на
замовлення, асортимент солянок, м¢ясо яловичини, спасерувати цибулю, оливки без
кісточок.
Узгодження
|
Керування
|
Прилягання
|
Соуси - це ароматично-смаковий компонент страви, консистенція якого залежить від сировини та технології приготування.
Використання соусів дозволяє розширити асортимент страв, покращити їх зовнішній вигляд і загальне оформлення: аромат, смак, надати соковитості, доповнити хімічний склад, підвищити біологічну цінність страв.
Алгоритмічний припис №1(слайд №10)
Синтаксичний аналіз словосполучення
1.Виділити
словосполучення з речення
|
2.Назвати
головне і залежне слово, поставити питання
|
3.Поставити
словосполучення у початковій формі
|
4.З¢ясувати тип словосполучення за структурою (просте чи
складне)
|
5.Визначити
вид словосполучення за головним словом (іменникове, прикметникове,
займенникове, числівникове, дієслівне, прислівникове)
|
6.Вказати на спосіб синтаксичного зв¢язку (узгодження, керування,
прилягання) та формальні засоби його вираження
|
Алгоритмічний припис №2(слайд №11)
1.Назвати
тип речення за метою висловлювання (розповідне, питальне чи спонукальне)
|
2.Визначити
тип речення за емоційним забарвленням (окличне чи неокличне)
|
3.Знайти
граматичну основу і встановити:
речення
просте чи складне
|
4.
Розглянути будову речення (за наявністю другорядних, що поширюють головні
члени (поширене чи непоширене)
|
5.
Вказати засоби ускладнення речення (однорідними членами, звертаннями,
вставними словами та ін.)
|
6.
Визначити тип речення за наявністю всіх членів речення або пропуску їх у
мовному потоці (повне чи неповне)
|
7.
Дати характеристику всіх членів і визначити, чим вони виражені (другорядні
члени групи підмета (другорядні члени групи підмета, другорядні члени групи
присудка)
|
8.Поянити розділові знаки
|
9. Накреслити схему речень
|
“Моя робота на уроці”
Я якісно опрацював теоретичний матеріал –
3 бали
|
Я брав активну участь під час опитування – 3 бали
|
Я
виконував запропоновані творчі завдання – 3 бали
|
Я ефективно працював
у групі – 3 бали
|
Очікувані результати -
|
Немає коментарів:
Дописати коментар