мова і професія





 ХХІ століття в усіх сферах життєдіяльності людини і суспільства в цілому висуває нові, раніше невідомі завдання. Освіта - сфера, яка покликана готувати молоду людину до життя. ЇЇ головне завдання – виховання гармонійної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовує набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблем.
На сучасному етапі у навчально-виховній діяльності актуальними є застосування інноваційних технологій та інтерактивних методів навчання, тому що завдяки їх застосуванню створюються найкращі умови для самопізнання і розвитку особистості учня.
Без знання державної мови сьогодні неможливо стати повноцінним громадянином, патріотом України, високоінтелігентною людиною, політиком, державним діячем, кваліфікованим конкурентоспроможним фахівцем у  будь-якій галузі виробництва. Молода особа, яку б професію вона не обрала, має добре засвоїти різноманітні мовленнєві особливості, уміти грамотно і по-сучасному спілкуватися з людьми.
Досвід показує, що учні краще засвоюють мовні правила на основі професійної лексики, їм набагато цікавіше виконувати завдання професійного спрямування. Знання мови професії підвищує ефективність праці, допомагає учням орієнтуватися в сучасному економічному просторі.
 Виходячи з цих завдань, я працюю над темою  «Використання інтерактивних технологій на уроках української мови професійного спрямування».

Уроки професійного спрямування

Тема. «РМ. Комунікація в професійній сфері. Особистість і комунікативна діяльність. Комунікабельність як риса характеру людини. Етика професійного спілкування».

Мета уроку:

навчальна мета: актуалізувати й систематизувати знання учнів про комунікацію; з'ясувати роль комунікації в професійній сфері;

розвиваюча мета: розвивати вміння спілкуватися з дотриманням вимог культури мовлення; збагачувати словниковий запас учнів професійною лексикою;

виховна мета: виховувати  в учнів комунікабельність як у повсякденному житті, так і в майбутній професійній діяльності, потребу засвоєння знань етики професійного спілкування.

Тип уроку: урок формування мовленнєвої компетенції.

Обладнання: картки-завдання, презентація, проектор.

Методична мета:  професійна спрямованість уроків української мови.

Міжпредметні зв’язки: психологія, етика, спецпредмети.

 

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Метод «Мікрофон»

1.     Що таке комунікація  як спілкування? (це специфічна форма взаємодії людей за допомогою мови й інших сигналів, знаків).

2.     Які види комунікації ви знаєте? (вербальна і невербальна. Вербальна комунікація - це спілкування за допомогою слів. Невербальна комунікація стосується міміки, жестів, пози, стилю одягу тощо).

3.     Продовжити речення - Ділове спілкування – це…(вид комунікації, метою якого є організація й оптимізація виробничої, наукової, комерційної  чи іншої діяльності, де на першому місці стоять інтереси справи, а не конкретних співрозмовників)

4.     Назвіть форми усного  й писемного видів ділового спілкування як складової професійної діяльності (усна форма: бесіда, розмова, виступ, доповідь, звіт, лекція; писемне спілкування: укладання ділових паперів, написання наукових статей і повідомлень, створення певних інструкцій тощо).

ІV. Пояснення нового матеріалу.

У сучасному житті по-новому розглядаються питання функціонування мови, оскільки мова обслуговує не тільки сферу духовної культури, а й пов'язана з виробництвом, з його галузями і процесами. У цьому зв'язку ми говоримо про мову професії.

«Обговорення проблеми в загальному колі».

 Що означає знати мову професії?

(вільно володіти лексикою свого фаху, нею послугуватися) (запис у зошиті)

Знання мови професії підвищує ефективність праці, допомагає краще орієнтуватися в ситуації на виробництві та в безпосередніх ділових контактах.

Комунікація  в професійній сфері – це таке спілкування, що відбувається в межах  взаємодії його учасників  і має на меті передати відповідні знання з фаху та професійний досвід (запис у зошиті)

Щоб бути успішним у сучасному світі, необхідно постійно удосконалювати знання з мови, розвивати комунікативні вміння й навички у сфері професійної діяльності, бути комунікабельним.

«Робота у парах»

Що означає бути комунікабельною людиною?

Комунікабельність  - здатність людини до спілкування, яка дає змогу пристосовуватися до стрімких змін у житті, знаходити спільну мову з різними людьми як у побутовому, так і в професійному спілкуванні (запис у зошиті).

Професіоналізм у роботі завжди підносив людину на небувалу висоту на рівні суспільства, в якому вона живе. Людина працює не лише заради задоволення своїх матеріальних потреб. Робота, виконувана з любов'ю, дає людині радість, допомагає утвердити себе, знайти місце в житті. Справді, можна щиро позаздрити людині, яка знайшла себе  в улюбленій праці, обрала професію на все життя. Сподіваюсь, що саме такими фахівцями станете в подальшому житті ви, шановні учні. Але досягти найвищих показників у роботі, належного ставлення до своєї праці можна лише за умов наполегливого, послідовного оволодіння принципами професійного спілкування.

Професійна етика – це специфічні моральні вимоги, пов'язані з виконанням певної професійної діяльності (запис у зошиті).

 - Якими якостями характеру повинні володіти люди вашої професії?

V. Виконання практичних вправ на закріплення вивченого матеріалу.

Ось ми з'ясували основні поняття, які необхідні вам у подальшій професійній діяльності. А наскільки ви зрозуміли тему уроку, стане зрозумілим, коли ви будете виконувати практичні вправи.

          Допоможе вам у цьому «Етичний кодекс професійного спілкування»

1.     Постійно вдосконалюйте своє вміння спілкуватися.

2.     Умійте вислухати співрозмовника, зрозуміти його думку.

3.     Не сперечайтесь, а якщо суперечка вже виникла, не намагайтеся взяти гору над співрозмовником.

4.     Ніколи не втрачайте витримки.

5.     Говоріть упевнено, виразно, доволі голосно, спокійно і тільки стосовно справи.

6.     Обов'язково вибачайтеся, якщо припустилися помилки.

7.     Будьте вдячні людям за їхню повагу до вас.

8.     Посміхайтеся! Усмішка – окраса спілкування.

Ділова гра «Я – підприємець»

 На цьому етапі уроку учні діляться  на  три підгрупи. Кожна підгрупа обирає собі  лідера, який, поспілкувавшись із членами групи, приймає рішення про створення підприємства, організації, фірми. Далі «директор» розподіляє «посади» між членами групи.

Викладач пропонує виконати наступні завдання і оцінює рольову гру учнів.

І завдання. Придумайте назву утвореної структури і прорекламуйте її діяльність, використовуючи професійну лексику.

Зразок.

Дитяче кафе «Сніжинка»

Морозиво – улюблений десерт дітей і дорослих. Дитяче кафе «Сніжинка»  чудово підходить для сімейного відпочинку. Всією сімʹєю ви можете завітати до нашого закладу і поласувати смачним морозивом, солодкими напоями, кавою, тістечками, різноманітними цукерками. До сервісу кафе входять такі послуги:

-         перегляд мультфільмів;

-         свіжі газети та журнали;

-         цікаві ігри. 

         Якщо ви хочете чудово і незабутньо організувати свято для своєї дитини, персонал кафе запропонує вам розважальну програму та святкове меню.

         Якщо ж хочете почастувати гостей а бо влаштувати романтичну вечерю, вам не обійтися без торта –морозива химерної форми, виготовленого з різних сортів морозива. Це надзвичайно смачно і вишукано!

Завітайте до нас, і ви оригінально проведете своє дозвілля!

 

ІІ завдання. Представте членів свого колективу, дотримуючись норм етикету.

Зразок.

Дозвольте представити вам працівників кафе «Сніжинка»:

Директором нашого закладу є ____________________________________

Шеф-кухар:

Кухар:

Менеджер:

Бармен:

Офіціанти:

Організатор святкових програм:

 

ІІІ завдання.  Запросіть телефоном вашого постійного відвідувача на вечірку, яку ви організовуєте у власному ресторані.

Зразок.

Запрошення по телефону

Доброго дня, Олександре Васильовичу! Мене звати Сергій. Я менеджер ресторану «Екзотика». Я телефоную Вам, щоб подякувати за останній візит і повідомити Вам про те, що Ви запрошені на вечірку, яку організовує наш ресторан у четвер після робочого дня. На Ваше імʹя буде зарезервований столик на чотири особи для Вас І Ваших друзів. У цей день ми пропонуємо спеціальне меню і напої, які Ви можете придбати за півціни. Для компанії більше чотирьох осіб – подарунок у вигляді вишуканої страви від шеф-кухаря. Також у цей вечір ми організовуємо виступ артистів і шоуменів. Ви зможете прийти у четвер? Чудово! Тоді я вношу ваше імʹя у списки запрошених. З нетерпінням чекаємо Вас і Ваших друзів.

 

ІV.Розігрування діалогів відповідно до запропонованих ситуацій.

Ситуація 1. Ви хочете влаштуватися на роботу, прийшли на прийом до директора підприємства. Вас запросили до кабінету. Зайдіть, привітайтеся, відрекомендуйтеся, підтримайте розмову.

Ситуація 2. Розмова двох керівників підприємств щодо налагодження співпраці.

Ситуація 3. Звернення учня професійно-технічного навчального закладу до керівника з проханням надати йому можливість пройти виробничу практику на даному підприємстві.

V. Підсумок уроку.

Щойно ви, шановні учні, побували у майбутньому  самостійному житті, і, мабуть, зробили певні висновки: для ведення ділових  відносин треба досконало знати рідну мову і вміло користуватися нею в будь-якій ситуації. Тому бажаю вам поглиблювати свої знання з української мови, адже це запорука майбутнього успіху людини.

VІ. Домашнє завдання.

 1.Скласти діалог на тему «Мій вибір   професії»                                                                               

 


Тема. Словосполучення і речення,  синтаксичні зв¢язки в них.

Мета уроку: систематизувати й узагальнити основні відомості про словосполучення і речення та синтаксичні зв¢язки в них задля вироблення практичних умінь і навичок, формувати вміння порівнювати і зіставляти, узагальнювати і виділяти головне, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття любові до обраної професії.

Тип уроку: урок систематизації і узагальнення вивченого.

Обладнання: комп¢ютер, мультимедійний проектор, опорні таблиці “Словосполучення”, “Речення”, алгоритмічні приписи «Синтаксичний аналіз словосполучення», «Синтаксичний аналіз речення».

Хід уроку.

 І. Організація групи.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІV. Вивчення нової теми.
1.     Актуалізація опорних знань.
Учням пропонується пригадати все, що їм відомо з теми (робота із системою орієнтирів – слайд №1)
2. Робота в групах.
І група учнів працює над створенням опорної таблиці “Словосполучення”, ІІ група працює над створенням таблиці “Речення” (слайд №2)

виражає

вказує на

має структуру
характеризується зв¢язком





  Заповнені таблиці порівнюють із таблицею, що висвітлюється на наступному слайді (слайд №3)

  Словосполучення

виражає
вказує на

має структуру

характеризується зв¢язком
складне найменування (непоширену назву)
предмет і його ознаку; дію і об¢єкт, на який спрямована дія; дію і її ознаку
головне і залежне слово
узгодження,
керування,
прилягання

Слайд №4

Речення 

виражає
вказує на

має структуру

характеризується зв¢язком
 повідомлення,
 запитання,
 спонукання
 оцінку мовцем повідомлюваного
граматичну основу – підмет і присудок або лише один головний член речення
 інтонаційною і смисловою завершеністю; підрядним, сурядним та іншими зв¢язками
3. Мозковий штурм
Які поєднання слів належать до словосполучень? (слайд №5)
а) підмет + присудок
б) повнозначне слово + повнозначне слово
в) службове слово + повнозначне слово
г) повнозначне слово + фразеологічний зворот
д) складені форми майбутнього часу
е) повнозначне слово + лексичне словосполучення
є) складні форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників
ж) повнозначне слово +повнозначне слово


4.Словниковий диктант (слайд 6)
У записаних словосполученнях виділити головне й залежне слова, з¢ясувати вид кожного за головним словом..
Технологія приготування, ситні страви, збагачувати вітамінами, апетитний вигляд, мінеральні солі, різноманітні інгредієнти, завдяки смаку, перша страва, овочевий відвар, відчуття насиченості, бульйон із м¢яса.

5. Заповнити таблицю прикладами словосполучень (слайд №7)

Концентроване консоме, спосіб приготування, листя петрушки, нарізання овочів, лавровий лист, аромат страви, подати страву, подвійна порція, ріпчаста цибуля, шкірочка лимона, приготування страви, мариновані маслини, страва на замовлення, асортимент солянок, м¢ясо яловичини, спасерувати цибулю, оливки без кісточок.


Узгодження
Керування
Прилягання




ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.

1.Диктант із коментуванням (на слайді №8 – завдання: записати текст, розставивши розділові знаки)

 Соуси - це ароматично-смаковий компонент страви, консистенція якого залежить від сировини та технології приготування.

Використання соусів дозволяє розширити асортимент страв, покращити їх зовнішній вигляд і загальне оформлення: аромат, смак, надати соковитості, доповнити хімічний склад, підвищити біологічну цінність страв.

        Прототипом соусів були примітивні підливки, відвари, м¢ясний сік – «сочок», які і сьогодні є чудовою приправою до смаженого м¢яса. Підливки понині використовують в українській кухні і відомі в кулінарії ще з часів Київської Русі.
         Соус -  означає солонуватий, підсолений – слово латинського походження, а через французьку кухню проникло у всі європейські мови. Соус зберігає своє значення «творця» або «регулятора».
         З давніх часів соуси використовують в українській, російській, закавказькій, японській та інших кухнях. В історії кулінарного мистецтва соуси вважають французьким винаходом, всі відомі класичні соуси були створені французькою кухнею і через неї поширились у національні кухні інших країн. 
2. Завдання: з поданих у початковій формі слів скласти речення (слайд №9)
Життєвий, професія , це, мій, кухар, вибір.
Знання, у, отримати, практичні, ми, теоретичні, ліцей.
Майбутнє, у, справжні, принести, справи, своя, задоволення, люди, майстри.
3. Самостійна робота на основі алгоритмів.
Записати речення, розставити розділові знаки. Зробити повний синтаксичний розбір його, додержуючись алгоритмічного припису №2 (слайд №11)
Щоб фарширована риба мала гарний колір, рекомендується припускати її з додаванням промитого лушпиння цибулі, а щоб поліпшити смак, можна припускати її у змащеному жиром сотейнику, на дно якого покласти тонкі шматочки сирого буряка, моркви, цибулі, на них – шматочки фаршированої риби.
          Поділити речення на словосполучення. Виписати і зробити синтаксичний розбір їх, скориставшись алгоритмічним приписом №1 (слайд №10)

Алгоритмічний припис №1(слайд №10)

Синтаксичний аналіз словосполучення

1.Виділити словосполучення з речення
2.Назвати головне і залежне слово, поставити питання
3.Поставити словосполучення у початковій формі
4.З¢ясувати тип словосполучення за структурою (просте чи складне)
5.Визначити вид словосполучення за головним словом (іменникове, прикметникове, займенникове, числівникове, дієслівне, прислівникове)
6.Вказати на спосіб синтаксичного зв¢язку (узгодження, керування, прилягання) та формальні засоби його вираження
Алгоритмічний припис №2(слайд №11)
Синтаксичний аналіз речення

1.Назвати тип речення за метою висловлювання (розповідне, питальне чи спонукальне)
2.Визначити тип речення за емоційним забарвленням (окличне чи неокличне)
3.Знайти граматичну основу і встановити:
речення просте чи складне
4. Розглянути будову речення (за наявністю другорядних, що поширюють головні члени (поширене чи непоширене)
5. Вказати засоби ускладнення речення (однорідними членами, звертаннями, вставними словами та ін.)
6. Визначити тип речення за наявністю всіх членів речення або пропуску їх у мовному потоці (повне чи неповне)
7. Дати характеристику всіх членів і визначити, чим вони виражені (другорядні члени групи підмета (другорядні члени групи підмета, другорядні члени групи присудка)
 8.Поянити розділові знаки
 9. Накреслити схему речень


V. Підведення підсумків.
Учні визначають диференційні ознаки синтаксичних одиниць, формулюють висновки щодо синтаксичних зв'язків у словосполученні й реченні.
VІ. Самоцінювання (слайд №12)

“Моя робота на уроці”

Прізвище, ім¢я _____________________________________________

Я якісно опрацював теоретичний матеріал – 3 бали
Я брав активну участь під час опитування – 3 бали
Я виконував запропоновані творчі завдання – 3 бали
 Я ефективно працював у групі – 3 бали
Очікувані результати -

VІ.Домашнє завдання.
Написати невеликий твір на тему “Шляхи здобуття професійної майстерності”




Немає коментарів:

Дописати коментар